FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/06/2015

Två misstänkta för brott i samma situation och åtalsfrågor

Hejsan. Jag är en som har hamnat i kläm med en ordningsvakt, och är skäligen misstänkt, för våld mot tjänsteman och ofredande.

Vakten är samtidigt skäligen misstänkt för misshandel emot mig.

Min fråga lyder då: Kan båda två dömas i tingsrätten, om det går till åtal.?

Eller väljer de att lägga ner åtalet. Då de inte kan bevisa vem som har gjort vad. ?

MVH :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Om åklagaren väljer att driva målet till åtal så kan ni båda dömas om det är ställt utom all rimlig tvivel att ni gjort er skyldiga till de gärningar som åklagaren påstår att var och en av er har gjort er skyldiga till. Rätten kan finna att ni gjort er skyldiga till brott båda två emot varandra, det är inte så att bara en av er kan ha begått brott, och att den andra utesluts från misstanke för att den andra också misstänks.

Jag ska försöka illustrera det genom ett påhittat exempel med viss anknytning till det du beskriver för att tydliggöra hur det skulle kunna fungera.

Om privatpersonen (P) ofredar vakten (V) på olika sätt och V därefter ilsknar till och slår P upprepade gånger och därigenom agerar utanför de våldsbefogenheter denne har i sitt yrke utan att de fanns några skäl för det. I denna situation har alltså P gjort sig skyldig till brott genom ofredande, men V har också gjort sig skyldig till brott genom att ha misshandlat P. Då kan alltså båda dömas i tingsrätten för de olika brotten som härrör från samma situation, då de båda gjort sig skyldiga till brott.

Åklagaren skulle inte på grund av att de enbart handlar om två misstänkta för olika brott i samma situation lägga ned åtalet. Det finns andra skäl som kan påverka huruvida åklagaren väljer att väcka åtal, och det kan exempelvis vara bevissvårigheter, som särskilt kan uppstå om man har två misstänkta för olika brott i en och samma situation och dessa uppger olika historier och det inte finns några andra vittnesmål eller annan bevisning. Åklagaren ska bara väcka åtal om det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts, annars ska åklagaren inte väcka åtal.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare