Två månaders-regeln i LAS

Hej !

Finns det nån sk preskriberingstid för en arbetsgivare (statlig)

Vad jag menar är om arbetstagare X gör något som arbetsgivaren finner olämpligt i jan, och om arbetsgivaren uppdagar detta i Dec.

Har för mig att jag hört nåt om 6 mån, kan detta stämma ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det kan vara så att du tänker på 7§ 4 st i Lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80).

Den regeln innebär en begränsning i tiden kring vilka omständigheter en arbetsgivare får lägga till grund för en uppsägning på grund av personliga skäl. Arbetsgivaren får inte grunda en uppsägning enbart på omständigheter han har känt till i mer än två månader. Det finns dock inget hinder för att sådana omständigheter tillsammans med nya omständigheter läggs till grund för uppsägningen, till exempel att en anställd varit försenad tio gånger det senaste halvåret varav den senaste gången inträffade för mindre än två månader sedan. Bestämmelsen gäller också bara omständigheter arbetsgivaren har känt till, alltså inte sådant som har skett men av olika skäl inte har kommit till hans kännedom. Begränsningen gäller inte heller om arbetstagaren varit begärt eller gått med på att uppsägningen har fördröjts mer än två månader eller om det finns synnerliga skäl.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare