Turordningsreglerna LAS vid arbete inom samma koncern

Hej, Vi har en anställd som kommer att bli uppsagd gpa arbetsbrist. Hur beräknar man LAS i följande fall. Hon har arbetat inom koncernen sedan 2000 i Sydafrika, sökte jobb i Sverige inom samma bolag, sade upp sig och flyttade till Sverige 2007 för nytt jobb inom samma bolag.. Kan hon tillgodoräkna sig hela tiden från 2000? Eva

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren iaktta turordningsregler. Dessa turordningsregler stadgas i 22 § LAS, och enligt fjärde stycket bestäms turordningen i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren.

3 § LAS stipulerar att vid beräkning av anställningstid får en arbetstagare som byter arbetsgivare inom samma koncern tillgodoräkna sig all tid i koncernen. Det innebär att arbetstagaren i ert fall kommer att kunna tillgodoräkna sig all tid som hon haft inom koncernen, det vill säga sedan 2000.

Vänliga hälsningar,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare