Turordningsregler

Hejsan! Min sons skola varslar personal på grund av arbetsbrist. Min sons lärare är varslad eftersom hon var sist in, men hon har inte en tillsvidareanställning eller vikariat, hon har ett kontrakt på 2 år. Gäller verkligen sist in då ? Om nej, finns det någon paragraf vi kan hänvisa till?

Tack på förhand,

Hälsning BEA

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Arbetsrättsliga situationer likt dessa regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS).

Turordningsreglerna i sig regleras i 22 § och reglerar det som brukar kallas för "först in, sist ut". Om man läser paragrafen ordagrant så specificerar den aldrig om vilka anställningsformer som inräknas, därför kan det tolkas som att alla anställningsformer räknas.

I frågan säger du att läraren har ett "kontrakt", jag förstår inte helt vad det skulle innebära och du får gärna förtydliga i en kommentar. Men oavsett så går anställningsformen förmodligen att härleda till en anställningsform och omfattas av lagen.

Sammanfattningsvis så omfattas alla anställningsformer av turordningsreglerna i 22 § LAS och om läraren har kort anställningstid hos arbetsgivaren är den tyvärr också först att bli uppsagd.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare