Turordningsregeln i LAS och skadestånd för oriktig uppsägning.

Hej. Är anställd på ett litet familjeföretag sedan 4 år. Har varit föräldraledig 7 månader och under tiden har chefens svärson anställts. Efter 3 veckor tillbaka blir jag uppsagd på grund av arbetsbrist men svärsonen ska vara kvar. Han säger att eftersom det är ett familjeföretag kan man åsidosätta turordningsreglerna. Stämmer detta? Vad kan jag göra? Inget kollektivavtal och inte medlem i facket.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 22 § LAS gäller vissa turordningsregler vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Principen som stadgas är att den som är senast anställd är den som ska gå först vid arbetsbrist.  Enligt samma paragraf finns även ett undantag som gör det möjligt för arbetsgivaren att undandra två arbetstagare från denna bestämmelse, om det arbetar högst tio arbetstagare hos arbetsgivaren.

Det finns inte något familjeföretagsundantag som är tillämpligt i ditt, utan sådana regler gäller bland annat familjemedlemmar till arbetsgivaren och inte dig som "vanlig" arbetstagare". Det din chef säger är därför oriktigt och saknar stöd i lag. Som jag ser det har du blivit oriktigt uppsagd och har därför rätt till skadestånd, se 38 §.

Rent konkret föreslår jag att du först tar i kontakt med ett fack och ser om de kan hjälpa dig. Annars föreslår jag att du kontaktar en praktiserande jurist som hjälper dig med att gå vidare i ärendet.

Hoppas mitt svar var till hjälp.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare