Turordningslistan i LAS

Hej,

Jag funderade på om ett publikt aktiebolag med ca. 50 medarbetare på en driftsenhet under samma kollektivavtal får undanta 2 personer från LAS-listan vid uppsägningar på grund av arbetsbrist?

Lawline svarar

Hej Anna,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Den så kallade turordningslistan vid arbetsbrist återfinns i 22 § lagen om anställningsskydd. Rätten att undanta två arbetstagare från turordningslistan tillfaller endast arbetsgivare med högst tio anställda, vilket framkommer av paragrafens andra stycke. Det är därför inte möjligt för en arbetsgivare med 50 anställda att undanta personer om turordningen i LAS är den som ska följas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mathilda AnderssonRådgivare