Turordning vid uppsägning pga arbetsbrist

hej jag behöver lite rådgivning när det gäller en tvis om uppsägning jag är snickare och har arbetat i ett byggföretag i fyra år. Nu vill min chef säga upp mig på grund av arbetsbrist men jag är näst sist snställd. Motivet är att Personen som är sist anställd har specialkunskaper i alumiiniumkonstruktioner vilket har blivit ett viktigt framtida område. vad gäller? tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist regleras i 22 § i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Paragrafen säger att turordningen bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid.

Däremot framgår det även av 22 § 2 st. LAS att en arbetsgivare med högst tio arbetstagare får undanta högst två arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Vid beräkningen av antalet arbetstagare hos arbetsgivaren bortses från arbetstagare som avses i 1 § LAS (exempelvis arbetsledare, arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj, arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd osv).

Om du arbetar på en mindre firma som har högst 10 arbetstagare har din arbetsgivare rätt att undanta den sist anställda personen om arbetsgivaren bedömer att personen i fråga är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare