Turordning vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Gäller lagen sist in först ut när ett företag säger upp inhyrda vid arbetsbrist?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd, LAS, 22 § innehåller en regel om att den som har varit på en arbetsplats länge har bättre rätt att vara kvar än de som har varit anställda under en kortare tid vid uppsägning på grund av arbetsbrist.

Småföretagare med färre än 10 anställda kan dock undanta två s.k. nyckelpersoner helt och håller från turordningen, oberoende av hur lång eller kort tid de har varit anställda, 22 § 2 st. LAS.

När man gör en turordningslista räknar man den sammanlagda tiden av anställningen hos arbetsgivaren oberoende av eventuella ledigheter, sjukdom, avtalsområde och arbetsuppgifter och även oberoende av anställningsform och om arbetstagaren arbetat heltid eller deltid.

Om två eller flera arbetstagare har samma arbetstid är det den som är äldst som får företräde, och är den som får stanna kvar.

Detta innebär alltså att du har helt rätt i ditt påstående angående "sist in - först ut".

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare