Turordning vid arbetsbrist

Hej!

Anställd sedan 10år tillbaka utbildad och tillsvidare anst. Min chef vill säga upp mig och behålla de två andra timanställda som jobbat i ca 3år. (En med liknande utbildn. som mig.)

Pga av arbetsbrist säger hon, samt "det har ju varit så mycket fram och tillbaka med dig" då menar hon att jag varit sjukskriven.

(Är tillbaka o jobbar 75%.)

Förutom att jag är djupt besviken, undrar jag om hon får göra såhär?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en sån här situation aktualiseras lagen om anställningsskydd (LAS).

Vid arbetsbrist så finns det flera förfaranden som arbetsgivare måste se till att genomföra innan man kan bli uppsagd pga arbetsbrist.

I första hand så har arbetsgivaren en omplaceringsskyldighet. Du och din arbetsgivare måste alltså först utreda om en omplacering är möjlig eller om det finns andra tillgängliga tjänster. Om detta inte görs kan en uppsägning aldrig vara sakligt grundad om arbetsgivaren borde ha erbjudit arbetstagaren annat arbete inom företaget (7 § LAS).

När omplaceringsskyldigheten är utredd, och någon sådan möjlighet inte finns aktualiseras reglerna om turordning. Arbetsgivaren ska då säga upp rätt person enligt den så kallade anciennitetsprincipen, som innebär att den som senast anställdes först ska sägas upp om arbetsbrist uppstår (22 § LAS). Det spelar ingen roll om det rör sig om en person med andra arbetsuppgifter eller liknande.

Det finns dock undantag till turordningsreglerna. Om arbetsgivaren har max 10 anställda får denne undanta två personer från turordningen. Dessa personer måste ha "särskild betydelse för den fortsatta verksamheten" och som huvudregel är det arbetsgivarens bedömning som avgör.

Det framgår inte i omständigheterna i din fråga om du arbetar på ett företag med mindre än 10 personer. I sådanafall kan det vara detta som din arbetsgivare baserar sin bedömning på. Däremot är det inte tillåtet att basera en uppsägning på att någon varit sjukskriven. Detta utgör inte en saklig grund.

Det kan vara en bra idé att ta kontakt med fackförbundet för att få hjälp och ledning, annars kan man kontakta en arbetsrättslig jurist.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare