FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/07/2021

Turistvisum i Sverige

Får ens pojkvän från usa åka till Sverige på ett turistvisum i syfte att kanske fria till en?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Turistvisum

Det finns inget som hindrar att en person som kommer hit på ett turistvisum sedan friar i Sverige under den tiden. Personen behöver ha ett visum för turistbesök och för att få ett sådant visum finns det vissa krav.

Det krävs att man har ett pass som är giltig minst tre månader efter det att visumet har slutat gälla. Passet ska vara utfärdat den senaste tioårsperioden och ska ha minst två tomma sidor. Utöver detta måste man kunna beskriva syftet med besöket samt ha pengar till hemresan och pengar till att vara i Sverige. Det behöver också finnas en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå i samband med bland annat akut läkarhjälp. En ytterligare förutsättning är att man måste kunna visa att man har för avsikt att lämna Sverige när visumet går ut.

Du kan läsa mer om visum på migrationsverkets hemsida, här.

Sammanfattningsvis

Det finns alltså vissa krav för att få ett turistvisum i Sverige, bland annat att man har för avsikt att lämna landet när visumet går ut. Kopplat till din fråga är det alltså okej att din pojkvän, när han har fått ett turistvisum friar till dig i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare