FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/03/2018

Trust klassificeringen beror på hur trusten har stiftats

Hej!

Min moster i USA dog år 2011 och hade i testamentet upprättat något som heter P.... living trust och tanken var att jag och 2 av mina kusiner skulle kunna få lite pengar varje år. Av olika anledningar, som inte vi har kunnat styra över, har det inte blivit så och nu vill trustförvaltaren betala ut allt på en gång. Pratade med skattemyndigheterna och enligt dom så blir det antagligen så att jag får lägga hela denna summan under inkomster-tjänst i deklarationen. När jag då räknade ut vad jag skulle bli tvungen att betala i skatt på dessa pengar så blir det mer än hälften av arvet.

Detta känns så fel då det är ett arv från en moster och i Sverige finns inte arvsskatten längre. Jag är inte rik och hade behövt dessa pengar.

Finns det något man kan göra för att inte behöva ge bort de mesta av pengarna till staten? Jag anser att det ska anses som arv då det blir en klumpsumma och inte utdelning varje år som meningen var från början.

Jag har ingen hög inkomst och inga andra avdrag förutom bolån på mitt hus.

Tacksam för svar.

K.B.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om truster regleras inte i svensk rätt och Sverige har inte undertecknat den multilaterala Haag-konventionen, så bedömningen består av undersökningen huruvida det finns någonting i den utländska lagstiftningen som kan leda till att trusten ifråga kan falla under de skatterättsliga termer som används i Inkomstskattelagen. Skatteverket behandlar rätt till livränta, periodiskt understöd eller liknande periodiska inkomster som inte är ersättning för avyttrade tillgångar som tjänst. Det finns i så fall ingenting du som förmånstagaren kan göra för att påverka den skatterättsliga bedömningen, utan denna beror på hur trusten har stiftats.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare