FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/04/2021

Skadestånd vid sakskada

Hej!

Vi har sålt en lägenhet dit köparen skulle ha flyttat in idag. Flyttfirman som skötte flytten skadade golvet. Flyttfirman har tagit på sig skulden för skadan och kommer fixa det. Köparen av lägenheten kan emellertid inte flytta in på grund av detta förrän efter 2-4 veckor.

Min fråga är: vem är ansvarig för kostnaderna (boendekostnader etc) som den senare inflyttningen innebär för köparen av lägenheten? Vi, flyttfirman eller köparen?

Tack på förhand?

Lawline svarar

Hej,

tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Jag tolkar det som att du undrar vem som ska stå för skadeståndet

I detta fall finns det en partskontellation bestående av tre parter – ni, flyttfirman och köparen. Mellan er och flyttfirman finns det ett avtal och normalt sett brukar flyttfirmor ha en klausul i avtalet om vad som ska gälla i sådana här fall. Om det inte står något i avtalet:

Eftersom det är köparen som äger lägenheten och flyttfirman som har orsakat skadan och dessa parter inte har något avtal så räknas detta som en skada som skett utanför ett avtalsförhållande. I detta fall får man vända sig till Skadeståndslagen (1972:207).

Enligt 2 kap 1 § ska den som av oaktsamhet vållar sakskada ersätta skadan. För att göra en skadestånbdsberäkning så tillämpas 5 kap 7 §, som säger att:

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för:

1- sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,

2- annan kostnad till följd av skadan,

3- inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404).

I detta fall blir är punkt tre tillämplig.

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare