Tre personer i äktenskapsliknande förhållande

Om jag bor med två personer i samma lägenhet under äktenskapsliknande förhållanden, vem av de två anses jag då vara sambo med? Hur fungerar bodelningen om någon av oss skulle gå bort? För argumentets skull, anta att jag har barn av samma ålder med båda partners och att vi flyttade in samtidigt i den nya lägenheten. Medan det för äktenskap krävs en viss formalia för att det ska förklaras giltigt så är kraven för samboskap formulerade baserat på en viss situation då två vuxna människor lever tillsammans under vissa förutsättningar. Det talas inte om vad som händer om det finns fler personer i bostaden, speciellt då det inte är uppenbart att enbart två personer lever ihop på det sätt som beskrivs i sambolagen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka lagar som är aktuella för sambor när det är fler än tre personer i relationen.

Sambolagens definition av sambor

Två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll ses som sambor (sambolagen 1 §). I din fråga är ni tre personer som stadigvarande bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Vad det betyder i praktiken

Rättsläget är oklart, vilket betyder att det inte går att säga på förhand med säkerhet vad som skulle hända exempelvis vid en bodelning.

Bodelning allmänt

Vid en bodelning på grund av dödsfall utgår man antingen från testamente, arvsordning eller en kombination av dem. Man får testamentera fritt förutom gällande ens barns laglott (ärvdabalken 7 kap. 1 §). Barn har alltid rätt att få ut sin andel av hälften av arvet (ärvdabalken 7 kap. 1 §). Hur stor andelen är beror på antalet barn. Om man utgår från arvsordningen utgår man från de olika arvsklasserna, som ärver en i en viss ordning (ärvdabalken 2 kap.). Först ärver ens barn, och om man inte har barn så ärver ens föräldrar och så vidare (ärvdabalken 2 kap.).

Bodelning sambor

När det gäller sambor är det bara samboegendomen som ingår i bodelningen (sambolagen 8 §). Det är alltså skillnad mellan en bodelning för att äktenskapet upphör när den ena maken dör och bodelningen när ett samboförhållande upphör för att den ena sambon dör. Det är oklart hur det gemensamma boet skulle delas upp mellan er tre.

Barn

När det gäller beslut om vårdnad, boende och umgänge är det barnets bästa som är avgörande (föräldrabalken 6 kap. 2 a §). De som fattar besluten ska tänka särskilt på barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, förutsatt att det också är barnets bästa (föräldrabalken 6 kap. 2 a § 2 st.). Oavsett barnets faktiska situation är det vara föräldrarna eller vårdnadshavarna som träffas av just den bestämmelsen. Men beslut ska fattas med en helhetsbedömning av vad som är barnets bästa i åtanke. Alltså kan det vara barnets bästa att ha en nära och god kontakt med flera än föräldrarna. Det centrala är som sagt barnets bästa.

Sammanfattning

Dagens lagstiftning utgår från äktenskap och äktenskapsliknande förhållanden med endast två personer. Det är svårt att säga generellt hur det påverkar personer som är fler än två i en äktenskapsliknande relation. Jag har gått igenom några centrala bestämmelser gällande arv, bodelning och barn. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare