Transportstyrelsen äganderättsutredning pga inskickad ägarbytesanmälan utan ägarens vetskap

Hej

Min ex-make har utfört ett ägarbyte på min husvagn utan min vetskap. Han står nu alltså som registrerad ägare.

Han har enligt transportstyrelsen skickat in om ägarbyte i pappersform.

På pappret finns tyvärr min underskrift. Detta för att jag i våras skrev under inför en försäljning som han skulle hjälpa mig med. Försäljningen blev inte av och jag tänkte inte på att riva ägarbeviset och beställa ett nytt...

Häromdagen kom det ett brev från transportstyrelsen med en bekräftelse på att de registrerat ägarbyte... Han har anmält sig själv som ny ägare, utan min vetskap.

Finns det något jag kan göra? Transportstyrelsen pratade om att jag skulle skicka in en skriftlig begäran om äganderätts utredning... finns det något annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att din ex-make har gjort ett ägarbyte hos transportstyrelsen medför inte att husvagnen får en ny ägare i juridisk mening. En husvagn utgör lös egendom och äganderätten för lös egendom övergår genom avtal (inklusive muntliga överenskommelser). Exempelvis om du skulle sälja husvagnen eller ge bort den i gåva övergår ägarrätten.

Av din fråga framgår inte om du har kvar husvagnen i din besittning och kan förfoga över den. Förutsatt att din ex-man inte har tillägnat sig husvagnen bör transportstyrelsens äganderättsutredning kunna konstatera att det inte skett någon ägarövergång, eftersom du och din ex-make inte har kommit överens om att äganderätten ska övergå till honom.

Observera att även om din ex-make har fått husvagnen i sin besittning kan du begära handräckning hos Kronofogden (läs här). Om din make har husvagnen i sin besittning kan det även utgöra ett brott, olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken.

Vad du kan göra är i första hand att skicka in en begäran om äganderättsutredning enligt transportstyrelsens anvisning och förklara under vilka omständigheter som anmälningen om ägarbyte skedde.

Exempelvis kan du ange att inget juridiskt ägarbyte har skett (det finns ingen överenskommelse/inget avtal mellan dig och din ex-man), att din ex-man skickade in anmälan utan din vetskap och att din underskrift inte avser denna ägarövergång utan en annan ofullbordad sådan. Om datum är angivet på ägarbytesanmälningen kan du även ange det som omständighet att denna inte stämmer, eftersom anmälningen i sådant fall tillkom för ett halvår sedan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare