FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 28/02/2016

Trakasserier i arbetet

Hej jag har blivit utsatt för ett väldigt jobbigt förtal på min arbetsplats 2015 som gjorde att jag fick sluta min anställningen.

Jag fick en fin anställning som Inköps chef på ett stort bolag, jag blev redan efter 5 dagar djupt trakasserad

av en gammal chef. (denna person hade jag inte sett på 15 år) han anmälde mig till min nuvarande chef och HR direktör att jag hade ett kriminellt förflutet i det gamla företaget ). Jag anmälde det hela till facket. (denna gamla chef hade min fru anmält för sexuella trakasserier, denne gamle chef hade även olagligt anställt sin älskarinna som sin asisstent, som blev omplacerad och nu ville han hämnas på detta.

Jag bet ihop och förklarade vad som hade hänt och att jag hade lämnat detta bakom mig.

Jag fortsatte jobba på och märkte hur omgivning titta konstigt på mig, Hr och gamle chefen spred det dåliga

rykte om mig utåt, även till rekryterings bolag mm. Mitt arbets område begränsades och till slut anställde man

en efterträdare till mig. Nu har jag vittnen till denna falska ryktes spridning. Situation blev helt ohållbar och jag blev sjuk och fick säga upp mig Hur tycker ni att jag ska

gå vidare med ärendet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Till att börja med kan nämnas att en som anställd har rätt till en bra arbetsmiljö och att det är allas ansvar att sådan uppnås, se 1:1, 2:1 och 3:2a arbetsmiljölagen (här). Din arbetsgivare har i och med detta en skyldighet att förhindra trakasserier och mobbning på arbetsplatsen. Det finns även föreskrifter om kränkande särbehandling i arbetslivet från Arbetarskyddsstyrelsen (här). Det första som bör göras i en sådan situation är således att tala med sin chef om situationen. Åtgärdas inte problemet av denne bör du kontakta ditt skyddsombud som enligt 6:6a Aml kan begära att din arbetsgivare utreder problemet och vidtar åtgärder. Om inget skyddsombud finns bör du kontakta ditt fackförbund.

Så som jag förstått er situation har det gått så långt att du sagt upp dig till följd av trakasserierna och den falska ryktesspridningen. Det du kan göra i en sådan situation är att polisanmäla händelserna då det kan röra sig om förtal. I 5:1-2 brottsbalken (här) står det att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning, dömes för förtal. Att sprida falska rykten kan mycket väl vara att se som förtal. Att du har vittnen till händelsen är en fördel i bevishänseende. Det kan då även bli aktuellt med kränkningsersättning enligt 2:3 skadeståndslagen (här).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

T ERådgivare