Trakasserier

Hej

Vad räknas som trakasserier egentligen? Är separerad sen flera år och mitt ex och jag kan inte samarbeta. Mitt ex skickar sms med samma fråga/frågor om och om igen när exet inte får det svar hen vill ha. Ibland har jag slutat att besvara sms och mejl men får det skickat flera gånger igen samt att hen skriver att när jag inte svarar så har jag samarbetssvårigheter och att hen kommer att ta upp detta i tingsrätten då vi har en pågående tvist där. Exet kan tex skriva till olika myndigheter och tala om att jag inte får ringa och säga saker till dem eller ansöka om aktiviteter mm utan att ta detta med exet först. Exet hänger ut mig hos olika myndigheter med vår pågående tvist med. Är detta något som man kan anmäla exet och vart gör man det isådanafall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt ex beteende skulle enligt min bedömning kunna utgöra ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken (BrB). Trakasserier i form av störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende faller in på ofredande. Att trakassera någon via exempelvis telefon eller sms är ett exempel på brottet.

Att han hänger ut dig hos myndigheter skulle kunna utgöra förtal enligt 5 kap 1 § BrB. Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd, eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Det kränkande elementet ska alltså ha spridits till minst en utomstående person. Att svartmålas inför myndigheter skulle kunna anses som kränkande och ditt ex har ju spridit det eventuellt kränkande uttalandet till myndigheterna i fråga. Det skulle alltså kunna röra sig om förtal också.

Du skulle kunna polisanmäla ditt ex på dessa grunder. Tänk då på att ha bevisning förberedd på hur han trakasserat dig och vad han har sagt till myndigheterna i fråga. Till exempel sms- och mailhistorik. Du skulle även kunna ansöka om kontaktförbud. Ett kontaktförbud beviljas ifall det finns en konkret risk för att personen trakasserar, förföljer eller begår andra brott mot dig (Se 1 § 2 tycket Lagen om kontaktförbud). Utredningar kring beviljande av kontaktförbud brukar gå snabbt. Du begär detta hos polisen.

Hoppas svaret har varit till hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare