Trakasserande granne

Efter att ha motsatt oss en bygglovsansökan från vår granne (om en byggnation för nära vår tomtgräns) så har grannen börjat skrika, svära, ge oss fingret, be oss dra åt helvete, hota om diverse helveten vi ska få, överklaga redan befintliga bygglov på vår fastighet, skrika tillmälen och öknamn åt oss, våra barn och gäster... till den grad att våra barn blivit rädda och ibland inte vågar vara ute i vår trädgård själva. Vad kan vi göra? Har vi något fog för att polisanmäla honom? Situationen har blivit minst sagt obehaglig... MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då jag antar att ni redan har prövat att tala med grannen och detta inte har räckt kan det finnas fog för att polisanmäla honom. När någon handgripligen antastar eller med t.ex. oljud eller annat hänsynslöst beteende ofredar annan begår denne brottet ofredande och kan dömas  till  böter eller fängelse i högst ett år (brottsbalken 4 kapitlet 7 §).

För att en persons beteende ska utgöra ofredande ska det innebära en kännbar fridskränkning för någon annan. Det kan t.ex. röra sig om sådana trakasserier som du berättar om, då grannen skriker tillmälen efter er, svär och pekar finger. De tillfällen då han har kallat er för tillmälen och öknamn kan även ha utgjort förolämpning (brottsbalken 5 kapitlet 3 §) alternativt förtal (brottsbalken 5 kapitlet 1 §) om det har gjorts inför andra personer.

Du skriver även att han har ”hotat om diverse helveten ni ska få”. Om någon lyfter vapen mot annan eller på annat sätt hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom begår denne brottet olaga hot (brottsbalken 4 kapitlet 5 §. Straffet för detta är böter eller fängelse i högst ett år. Det är svårt att utifrån vad jag vet svara på om det som skett kvalificerar till olaga hot, men det är möjligt.

Mitt råd är därför att ni ska höra av er till polisen och fråga hur de tycker att ni ska gå vidare. Situationen är så klart inte hållbar om era barn inte vågar gå ut själva. Sen krävs det alltid tillräckliga bevis för att någon ska kunna dömas för brott, något som kan vara svårt att få fram då det rör sig om just denna typ av handlingar.

Hoppas allt ordnar sig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare