Trafikskadeersättningens uppbyggnad

hej, jag blev påkörd bakifrån, motparten blev ansvarig, såklart. Han tog på sig ansvaret direkt.

Vi körde till det bilföretaget han arbetade på - skrev skadeanmälan. min lilla bil är 4 år gammal.

nu fick jag brev från mitt försäkringsbolag - jag har halvförsäkring, ingen vagnförsäkring, då ersätter inte mitt bolag skadorna,

Och då är det inte säkert att jag får bilen reparerad. Bolaget skrev att jag ska ta kontakt med motpartens försäkringsbolag. Fick brev från dem idag att jag ska kontakta dem och jag ska också besiktiga skadan. Det är ingen stor skada, bakluckan har fått sig en smäll.

min fråga:

Kan motpartens bolag säga att vi ersätter inte skadan.

"är fordonet inte lönsamt att reparera återkommer vi till dig"

kan det verkligen bli så att jag inte får skadan fixad? det är ju motparten som kört in i mig. hade inte en aning om att jag måste ha min bil helförsäkrad för att skydda mig när jag blir påkörd. Såklart skulle jag tittat över detta, men tycker ändå att det låter orimligt.

Kan ni hjälpa mig med att förklara och vad jag ska säga till motpartens försäkringsbolag. hur brukar det bli vid denna typ av fall?

får jag då köpa ny bil som de skriver - vilken nivå på ersättning kan jag då få?

Det är ju tokigt om jag inte får skadan reparerad när jag ej är ansvarig för skadan. Motparten har helförsäkring. hans självrisk är 5000 kr! tokigt högt! och det ändå kan sluta med att jag också drabbas.

Med vänlig hälsning/Maria

Lawline svarar

Hej Maria!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de flesta fall regleras ersättning för skada genom bestämmelserna om skadestånd i skadeståndslagen. Skadeståndslagen bygger mycket enkelt på principen att den som orsakar en skada ersätter den.

Trafikskador är dock särreglerade, för att ge den som drabbas av en trafikskada ett starkare skydd. Eftersom trafik lätt orsakar stora skador till stora belopp – ofta större än vad den som orsakar skadan har råd att betala – anses det nödvändigt att reglera det på ett annat sätt. Din fråga regleras därför av bestämmelserna om trafikskadeersättning, som finns i trafikskadelagen – TSL.

Enligt TSL måste alla fordon (med ett par undantag, till exempel statens fordon) som vistas i trafik ha en trafikförsäkring hos ett försäkringsbolag (2 § TSL). Alla försäkringsbolag måste erbjuda trafikförsäkring (5 § TSL). TSL bygger på principen om att trafikskador ersätts av det försäkringsbolag som står för den försäkring som gäller för det fordon som orsakat skadan. Det är alltså, precis som ditt försäkringsbolag meddelat dig, motpartens försäkringsbolag som ska ersätta skadorna på din bil (10 § 2 st TSL). Lagstiftaren har valt denna lösning för att alla som drabbas av skador i trafiken, oavsett om man kör bil, cyklar eller går, ska kunna få full ersättning för sina skador oberoende av förmögenheten hos den som orsakade skadan.

Ersättningens storlek är så stor att den motsvarar den skada du drabbats av, så att du sätts i samma sits som innan olyckan: Ersättningen är såldes reparationskostnaderna eller, om dessa kostnader vore oskäligt höga i förhållande till bilens värde, priset för en likvärdig bil. I ditt fall har du sagt att det är en mindre skada, varför jag tar för givet att det rör sig om reparationskostnaderna.

Jag kan också kort benämna skillnaden mellan halv- och helförsäkringar: en halvförsäkring täcker bara motpartens skador, medan en helförsäkring täcker både de egna skadorna och motpartens skador.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare