Trafikskadeersättning

Hej! Vad gäller då man står still vid ett rött trafikljus och blir påkörd bakifrån av en annan bil? Kan då Trafikskadeförsäkringen ersätta kostnaden för de skador som uppstått? Det är min dotter och måg som blivit utsatta för detta. Deras försäkringsbolag ersätter inte hela kostnaden.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Trafikskadeersättning utgår som regel vid sakskada på motordrivet fordon som uppkommer i trafik. Detta sker om skadan uppkommit genom vållande i samband med förandet eller genom bristfällighet på det fordon som orsakat skadan. Ersättningen utgår då från trafikförsäkringen för det fordon som orsakat skadan, 10 § Trafikskadelagen.

I ditt fall är det således det alltså personen som förde fordonet som skadade din dotters bil vars försäkringsbolag ska betala ut ersättningen till din dotter som är skadelidande. Detta under omständigheterna att fordonet var i trafik, din dotter stod vid rött ljus vilket jag anser vara i trafik. Vidare att skadan har uppkommit genom vållande, vilket i praktiken betyder att ett uppsåt ej behövt förelega, eller bristfällighet på fordonet som orsakade din dotters bils sakskada.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare