Trafikskadeersättning

Hej! Jag och min vän skulle åka moped hem. Jag kollade runt som vanligt vilket jag alltid gör när jag sitter bak. Men rätt som det är så smäller det & de enda jag kommer ihåg är att jag såg något vitt sen satt jag på biltaket. Jag och min vän fördes till akuten. Men dom i bilen mådde bra. Min vän berättade att bilen framför bara hade tvärnitat & hen hade inte hunnit uppfatta det så hen han inte bromsa & flög in i bakrutan. Det sirkulerar att föraren av bilen var alkoholpåverkad! Jag har smärtor i hela kroppen & framförallt min nacke. Så undrar vad det kommer bli för påföljd med detta. Om vi måste betala något eller om vi ska få pengar med tanke på att ja å min vän var dom som va tvungna att köras in akut!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni fick era skador i trafiken gäller reglerna i trafikskadelagen. Enligt reglerna ska du och din vän få ersättning för personskadorna ni fick i samband med olyckan. Din vän måste enligt lag ha en trafikförsäkring för mopeden, ni vänder er till det försäkringsbolaget för att få ersättningen. Jag fattar det som att ingen av er har fått några större skador, men ni kan få ersättning för sveda och värk (smärta), sjukvårdskostnader (sjukhusräkningar) och eventuell inkomstförlust (om ni inte kunnat arbeta på grund av skadorna, ni kan inte få ersättning för missad undervisning).

Ni kan inte bli ersättningsskyldiga för skadorna på bilen. Om de vill ha ersättning får de vända sig till sitt eget försäkringsbolag, inte till er.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare