Trafikskadeersättning
Fråga
Svar
Hej och tack för din fråga!
Eftersom ni fick era skador i trafiken gäller reglerna i trafikskadelagen. Enligt reglerna ska du och din vän få ersättning för personskadorna ni fick i samband med olyckan. Din vän måste enligt lag ha en trafikförsäkring för mopeden, ni vänder er till det försäkringsbolaget för att få ersättningen. Jag fattar det som att ingen av er har fått några större skador, men ni kan få ersättning för sveda och värk (smärta), sjukvårdskostnader (sjukhusräkningar) och eventuell inkomstförlust (om ni inte kunnat arbeta på grund av skadorna, ni kan inte få ersättning för missad undervisning).
Ni kan inte bli ersättningsskyldiga för skadorna på bilen. Om de vill ha ersättning får de vända sig till sitt eget försäkringsbolag, inte till er.
Jag hoppas detta var svaret på din fråga!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning