FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/11/2019

trafikförseelse i Tyskland, kommer de kunna dra mitt körkort i Sverige och kommer jag hamna i belastningsregistret?

Hej,

I September blev jag stoppad av polis i München efter att ha framfört en El-Scooter över ett övergångsställe när det var rött. Jag hade då över 1.0 i promille i blodet och blev därav dömd på plats att betala €500 och att överlämna mitt svenska körkort.

På plats blev jag informerad att mitt svenska körkort skulle skickas via tyska myndigheter till den Svenska transportstyrelsen och att jag skulle få tillbaka mitt körkort av dem. Nu har jag istället fått tillbaka mitt körtkort från Tyskland med följande information:

- Jag har tillfälligt körförbud i Tyskland i väntan på fastställd dom

- Dom hanteras av allmän åklagare och väntas ta 6-8 månader innan besked

- Körförbudet gäller endast i Tyskland så jag har rätt att fortsatt köra i alla andra länder i världen

- Fallet/domen kommer inte skickas vidare till några andra länder eller instanser utan stannar i Tyskland

Nu till min fråga: Vad gäller med en trafikföretelse som denna - kan jag lita på att den faställda domen som kommer under nästa år inte skickas vidare till Sverige för vidare behandling? Dvs att mitt brott endast registreras i Tyskland och därav mitt körförbud fortsatt bara kommer att gälla i Tyskland?

Det jag försöker förstå är om jag 1) Hamnar i det svenska brottsregistret för denna företeelse och 2) löper stor risk att få körförbud även i Sverige (och globalt).

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag vill även tacka för en tydlig fråga och jag ska försöka besvara dig så bra jag kan.

Aktuella lagrum är följande
Körkortslag (1998:488)

Reglering och process
Enligt körkortslagen 5kap 1§ 3st, ska utländska domar jämställas med svenska domar. Det innebär att Tysklands dom kommer att beaktas även hos svenska myndigheter. Hur det går till i praktiken är som du har nämnt, att Tyskland skickar domen till Sveriges transportstyrelse och det är transportstyrelsen som sedan beslutar om körkortet även ska dras in här i Sverige. Sverige går däremot efter svensk lag när de bestämmer om körkortet ska dras. 5kap 3§ listar upp under vilka förutsättningar ett körkort ska dras in och under punkt 1C listar det upp rattfylleri. Om de är mer milda när det gäller el-scooter kan däremot inte sägas, praxis i dessa fall har inte utvecklats. Eftersom utländska domar jämställs med svenska domar så kommer brott utomlands även synas i belastningsregistret (brottsregistret).

Vad som däremot bör nämnas är att den tid en person inte får köra i Tyskland kommer att räknas in i den tid som körkortet eventuellt dras in i Sverige. Exempelvis om du inte får köra i Tyskland under 8 månader, kommer dessa 8 månader att beaktas när körkortet dras in i Sverige, se följande fall: RÅ 82 2:7 och RÅ 1990 ref 24. Hur länge körkortet dras in är högst subjektivt och döms från fall till fall men enligt trafikverket så dras körkortet in i 12 månader vid rattfylleri och 24 månader vid grovt rattfylleri (gränsen är 1 promille) (läs mer här).

Ditt fall
Om du har fått informationen från tyska myndigheten att fallet inte kommer att skickas vidare till svenska myndigheter så kan du lita på detta. Hur det fungerar i Tyskland och deras resonemang kan jag däremot inte svara på då det krävs en extensiv kunskap inom tysk lagstiftning och samhällsfunktion. Jag ser ingen anledning att misstro detta. Om domen aldrig kommer till transportstyrelsen kommer transportstyrelsen aldrig få informationen om förseelsen.

Trots det så har de nämnt att det kan ta 6-8 månader att domen faller, vilket betyder att dessa månader kommer att beaktas om transportstyrelsen eventuellt bestämmer att ditt körkort ska dras in.

Hör av dig till oss om det visar sig att Tyska myndigheterna skickade uppgifterna till transportstyrelsen, trots att de informera dig om att de inte skulle göra detta.

Med vänliga hälsningar

Binh TranRådgivare