FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2018

Trafikfarliga läkemedel

En person kör bil påverkad av starka smärtstillande och måste vrida nacken men sin hand för att hen ska se åt sidan, vilket hen ofta struntar i. Hen har lurat läkare för att kunna behålla sitt körkort. Jag är livrädd ofta att tex. Mitt barn är bakom bilen när hen ska backa från parkeringen. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din granne kan genom att ha framfört ett motordrivet fordon efter att ha intagit medicinskt läkemedel (i detta fall smärtstillande) utan läkares ordination eller med läkarens ordination men trots detta blivit så påverkad framförandet av fordonet är trafikfarligt ha begått brottet rattfylleri enligt 4 § 2. st lagen om straff för vissa trafikbrott. Enligt lagen har föraren av ett motordrivet fordon ett eget ansvar att vara uppmärksam på hur läkemedlet påverkar denne i trafiken, vilket innebär att din granne ansvarar för att inte framföra ett fordon med nedsatt körförmåga.

Om du misstänker att din granne intar läkemedel som väsentligen påverkar dennes körförmåga och trots detta kör bil i trafiken rekommenderar jag dig att kontakta Polisen. Detta kan du göra genom att tipsa Polisen om din granne, via telefon eller mejl. En person som kör påverkad är en trafikfara och det är viktigt att meddela polisen så fort som möjligt för att förebygga eventuella olyckor.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare