Tolkning av tvåmånadersregeln i 7 och 18 §§ Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS)

Hej

Hur ska man tolka 2 månadersregeln i 7 § Lagen om anställningsskydd vid uppsägning vid förhållanden som hänför sig till personliga skäl repektive 18 § samma lag som rör avskedande på samma grunder?

Är det så att det inte finns skäl till uppägande respektive avsked om händeler som arbetsgivaren känt till för mer än 2 månader sedan är grund för beslutet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 7 § 4 st (här) samt 18 § 2 st LAS (här) anges den s.k tvåmånadersregeln.

Vid uppsägning av personliga skäl och avskedande får arbetsgivaren normalt inte grunda uppsägningen eller avskedandet enbart på omständigheter som hen har känt till i mer än två månader.

Arbetsgivaren är dock inte förhindrad att lägga en sådan omständighet tillsammans med en ny omständighet (dvs en omständighet som blivit känd för arbetsgivaren inom tvåmånadersfristen) till grund för uppsägningen/avskedandet. Det räcker alltså med att arbetsgivaren kan lägga en händelse som skett inom tvåmånadersfristen till grund för uppsägningen/avskedandet, för att arbetsgivaren ska få hänvisa till omständigheter som hänt innan dess.

När det kommer till "bestående förhållanden", exempelvis samarbetssvårigheter, räcker det med att svårigheterna bestått under tvåmånadersfristen för att arbetsgivaren ska kunna lägga dem tidigare svårigheterna till grund för uppsägning.

Bestämmelsen gäller enbart omständigheter som arbetsgivaren känt till.

Om arbetstagaren har begärt eller gått med på att underrättelsen eller uppsägningen/avskedandet fördröjts i mer än två månader eller om det finns synnerliga skäl, får arbetsgivaren dock grunda uppsägningen/avskedandet på enbart omständigheter som hen har känt till i mer än två månader.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Amanda KeithRådgivare