FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/10/2017

Tolkning av kalendermånad/månad av inneboendes uppsägningstid

Hej,

Jag bor som inneboende och meddelade min hyresvärd att jag ska flytta ut den 01.10. I vårt avtal står att vi har en månad uppsägningstid. Det står inget mer. Men nu påstår hon att jag ska betala hyran öven för november för att det är en kalendarmånad som gäller och jag har meddelad henne den 01.10 och inte den 30.01.

Har hon rätt? Jag vet att enligt hyresgästföreningen man har en kalendarmånad på sig, men i vårt avtal ståd det- upsägningstid:en månad.

Kan jag ifrågasätta hennes begäran för att detta inte var reglerad så i vårt avtal?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Begreppet kalendermånad används vanligtvis för villkor om uppsägningstider i hyresavtal. Med kalendermånad menar man första dagen till sista dagen på en månad, alltså en hel månad. Begreppet används alltså specifikt för en typ av uppsägningstid. Om du säger upp ett avtal där det står kalendermånad under en viss månad, så börjar uppsägningstiden gälla från och med nästa månad. Jämför 12 kap. 5 § första stycket jordabalken, "hyreslagen", här.

Jag tolkar av din fråga att det inte står en kalendermånad, utan en månad. Om det står en månad så kan du med framgång hävda att avtalet upphör att gälla den 1 november och inte den 30 november.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare