TJänstfel/misshandel av vakt

Hejsan

Jag och min tjej var i en nattklubb igår den 28/4, Min tjej druck lite mer och hon ville gå upp och ta lite luft. Efter sekunder kom hon tillbaka med en klubbs väktare i svarta klädder som sa till mig att hon är mycket full och vi måste lämna platsen. Då svarade jag till honom om vi får drycka snabbt färdig och vi skulle lämna platsen i lugn ror. Min tjej började att dricka färdig och klubbsväktaren frågade med en tuff attityd till tjejen ´Är du so ful och du dricker mer?¨Då pratade jag till honom och sa 'Hon är vuxen och du är inte hennes pappa eller en läkare för att bedömma hur mycket hon får dricka. Klubbsväktaren svarade på en tuffare attityd 'Jag kan visa till dig vem jag är utanför klubben'. Han grepp mig och direkt 4-5 ordningsväktare hoppade på situation också. Allt var 'OK' på väg ut utan motstånd från min sida till en av de ordningsväktarna medan han grepp fast mitt höger arm han slåg mot mig på högra sidan av rivben/magge när vi var utanför klubben. Efter denna incidenten gick hag direkt till sjukhuset för att ha bevis om hela det för att polisanmäla det. Pga diafragmabråk som jag redan har, efter ordningsvakts slå jag kände mig illamående i sjukhuset och jag kräkte. Idag gjorde en polisanmäl om hela det. Frågan är : Pga jag har redan historisk med diafragmabråk och jag kräktes i sjukhuset efter ordningsvakts slå tycker ni att hela det kan gå vidare till domstolen med målet att ordningsvakt kan få en typ av straff?

Tack och jag väntar på svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det här fallet kan vakten ha gjort sig skyldig till tjänstefel (20:1 BrB) eller misshandel (3:5 BrB). Detta förutsätter att ordningsvakten har gått över sin laga befogenhet och använt mer våld än vad som kan anses försvarligt i den förevarande situationen.

Eftersom du inte gjort motstånd, bör agerandet från vakten med all sannolikhet bedömas som oförsvarligt.

Den omständigheten att du haft diafragmabråk behöver inte utesluta ansvar för vakten. Det är viktigt att ni får utlåtande från läkaren att kräkningarna har triggats av slag. Det är också viktigt att ta reda på om det finns eventuella vittnen som såg händelsen som sedan kan styrka din berättelse. Min bedömning är således att det skulle kunna gå till domstol om det finns tillräcklig bevisning som kan styrka i detta fallet.

Hoppas din fråga besvarades och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare