FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2016

Tjänstefel för poliser

Jag blir trakasserad av två poliser.

Både när dom är i tjänst och privat.

Dom har även gett mig böter för fortkörningar utan att kunna visa hur fort jag har kört, får det gå till på det viset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Självklart får det inte gå till på det viset. Huvudändamålet med polisens verksamhet är att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.

Det du beskriver låter ytterst allvarligt och poliserna skulle kunna ha gjort sig skyldiga till tjänstefel och/eller ofredande. Mitt råd är att polisanmäla poliserna för detta och/eller JO-anmäla saken.

Angående böter för fortkörning så antar jag att du fått någon typ av strafföreläggande för fortkörning. I fall du anser att du inte kört för fort och poliserna inte kan bevisa detta, kan du bestrida föreläggandet vilket då gör att saken kan komma att prövas i domstol. Väl på plats kommer bevisningen att prövas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare