Tjänst utan avtal

Hej!

Jag har en fråga angående en mobiltelefon (skärmen som då gått sönder).

Jobbar inom skola och en elev kom åt min mobil, den föll och skärmen gick sönder. Jag har ingen arbetstelefon och använder min privata om jag behöver komma åt Mail eller mina kollegor, vilket inte har varit några problem alls.

Nu är det så att jag vände mig till cheferna där jag pratade med en chef som frågade om det gällde min jobb telefon eller privata, varpå jag svarade den privata telefonen (har som sagt ingen arbetstelefon) varpå han säger att jag ska kontakta vår IT avdelning för att få den fixad, detta var två månader sen.

Nu får jag ett Mail om att han tänker dra av pengar från nästa löneutbetalning för att det gällde min privata telefon.

Får han göra så? Han har ju redan godkänt det och redan vetat att det gäller min privata telefon, har han då rätten att två månader senare höra av sig och välja att dra av pengar från min lön?

Tack på förhand,

Hivi

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Huvudregeln är att man mån måste ingå ett avtal (muntligt eller skriftligt) för att man ska kunna ta betalt för en tjänst. I särskilda fall kan det komma på fråga i fråga att man ändå kan ta betalt men sådant tycks inte vara fallet här. Om det varken står i ditt kollektivavtal eller i ditt individuella anställningsavtal att din chef kan ta ut en sådan avgift när privata tillhörigheter ska lagas (vilket förvisso vore märkligt), eller om det är som du säger att du inte har gått med på att betala för tjänsten på förhand har din arbetsgivare ingen rätt att dra av det på din lön. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare