FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/02/2020

Tipsa polisen om brott

Hej.

Jag har en fråga gällande hur man anmäler anonymt om det finns rädsla för att personen kan skada en. Lite kort om hur det ligger till: personen är pappa till mitt barn och har vilkorlig dom, men har fortsatt begå brott och berättat detta för mig, han vet att det är min största svaghet att inte "våga" anmäla. Hur gör man i en sån situation?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

När du anmäler ett brott måste du uppge dina personuppgifter. Det går alltså inte att vara anonym när du anmäler brotten. Det du kan göra istället är att tipsa polisen om brott, vilket du kan göra och samtidigt vara anonym.

Du kan tipsa polisen genom att:

1. Ringa 112 vid akuta tipsa

2. Ringa 114 14 för tips som inte är akuta

3. Du kan också tipsa polisen genom att fylla ett webbformulär (tryck HÄR!) om du inte vill ringa.

Känner du rädsla för att han kommer att skada dig eller känner du hotad på ett annat sätt rekommenderar jag dig att ringa till Kvinnofridslinjen (020-50 50 50). Du kan ringa till Kvinnofridslinjen dygnet runt för att prata om dina upplevelser och få professionellt stöd. De som svarar är socionomer eller sjuksköterskor som har tystnadsplikt. Du kan också vara anonym när du ringer dit och samtalet kostar ingenting.

Jag hoppas att mitt svar har varit till någon hjälp för dig. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare funderingar, det kan du göra genom att skriva i kommentarsfältet härnedan.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare