FrågaSKATTERÄTTÖvrigt08/02/2022

Tipsa om skattebrott anonymt

Om någon hyr ut största delen av sitt hus, olika rum o lägenheter utan att beskatta dessa inkomster, så är det väl skattebrott? Jag vet att detta hållit på i mlnst 7 år, och den uppskattade summan borde nu vara ca 1700000 kr.

Hur kan jag anonymt tipsa om detta, utan att bli inblandad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ska hyresinkomster beskattas?
Som utgångspunkt ska hyresinkomster beskattas (42 kap 30 § IL). Det finns dock en begränsning. Hyresinkomster som understiger 40 000 kr på ett år ska inte beskattas (42 kap 30 § andra stycket). Den del av hyresinkomsterna som dock överstiger 40 000 kr ska beskattas.

Skattebrott
Om man är skyldig att deklarera och betala skatt för hyresinkomster men med avsikt underlåter att göra det, och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna, kan man bli dömd för skattebrott (2 § skattebrottslagen). Den som inte deklarerar hyresintäkter som överstiger 40 000 kr per år kan alltså göra sig skyldig till skattebrott.

Anmälan om skattefusk

Om du misstänker skattefusk råder jag dig att vända dig till Skatteverket. Genom att trycka här kommer du till Skatteverkets hemsida där du kan fylla i en anmälan. Där kan du tipsa anonymt och Skatteverket kommer då utreda om skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare