Timanställd utan ett anställningsavtal

FRÅGA
Hur gör jag om jag inte har fått ett skriftligt anställningsavtal efter 2 månader på företaget där jag är timanställd?
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan en arbetsgivare och en arbetstagare regleras bl.a. i lagen om anställningsskydd (LAS). I LAS finns bl.a. regler om anställningsavtal.

Kollektivavtal
LAS är i stora delar semidispositiv (2 § LAS), vilket innebär att lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Därför skulle jag råda dig att först och främst undersöka ifall något kollektivavtal är tillämpligt i ditt fall.

LAS
En arbetsgivare har en skyldighet att senast efter en månad efter att arbetstagaren börjat arbeta, skriftligen informera om alla anställningsvillkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet (6 c § LAS). Arbetsgivaren ska alltså självmant lämna skriftlig information till arbetstagaren i samband med att denne börjar arbeta.

Rekommendation
Eftersom det redan har gått 2 månader skulle jag råda dig att begära ett sådant skriftligt anställningsavtal av din arbetsgivare. Vägrar arbetsgivaren att ge dig ett sådant skriftligt dokument så kan det grunda skadeståndsskyldighet (38 § LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia Lienert
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Arbetsgivarens skyldigheter (785)
2021-08-31 Måste arbetsgivaren polisanmäla en drogmissbrukare på arbetsplatsen?
2021-08-31 Jag har inte fått min lön utbetald - vad kan jag göra?
2021-08-31 Använda av cbd kapslar med 0,2% thc vara skäl för uppsägning?
2021-08-30 Har en anställd rätt att arbeta under uppsägningstiden?

Alla besvarade frågor (95665)