Tillträde till hyreslägenhet

Hej! Jag bor i en hyresrätt som jag hyr utav av ett bostadsföretag. Bostadsföretaget har anlitat ett byggföretag för renovering och stambyten. Byggnadsarbetarna har nyligen börjat med stambyten i min lägenhet och vid två tillfällen har de lämnat min ytterdörr olåst, när de lämnat för dagen. Jag har varit i kontakt med både bostadsföretaget och byggföretaget efter första incidenten, som beklagade det inträffade och försäkrade mig om att det inte skulle hända igen. Tyvärr inträffade det igen. Dörren stod återigen olåst när jag kom hem efter att ha varit bortrest på kurs i flera dagar. Jag känner mig otrygg med vetskapen om att dörren lämnas olåst, då vem som helst kan komma in i lägenheten. Min fråga till er är; har jag rätt att neka åtkomst till min lägenhet? Har jag något att säga till om? Om något blir stulet vem står för kostnaderna? (Detta är kanske en fråga till mitt försäkringsföretag). Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst regleras i 12 kap. jordabalken (JB) som även kallas för hyreslagen.

Som hyresgäst har man ensamrätt till sin hyreslägenhet. Det finns dock vissa situationer där hyresgästen får finna sig i att hyresvärden får tillträde till hyreslägenheten. Hyresvärden har rätt till att få tillträde till en hyreslägenhet utan uppskov (uppskjutande) för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada (12 kap. 26 § första stycket JB). Hyresvärden får också efter tillsägelse minst en månad i förväg utföra mindre brådskande förbättringsarbeten, som inte skapar hinder eller olägenhet i nyttjanderätten (12 kap. 26 § andra stycket JB).

Av det ovan sagda har du alltså inte alltid rätt att neka tillträde till din hyreslägenhet. Renovering och stambyte är exempel på förbättringsarbeten som din hyresvärd har rätt att utföra i din hyreslägenhet.

Om något skulle bli stulet i samband med besöket kan du kräva hyresvärden på skadestånd. Det är dock du som måste bevisa att du har blivit bestulen. Möjlighet att få ersättning av ditt försäkringsbolag i detta fall är beroende på hur din försäkring är utformad.

Eftersom du känner dig otrygg och är orolig över att obehöriga eventuellt skulle kunna komma in i din hyreslägenhet och över att bli bestulen, skulle jag råda dig att försöka komma överens om en tid som passar både dig och hyresvärden/byggföretaget. På så sätt kan du vara hemma när arbetet utförs och då har du en möjlighet att övervaka vad som sker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare