FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/09/2023

Tillsynsskyldighet hos kattägare

Min granne klagar på att vår katt smiter in hos henne. Han är extremt sällskapssjuk katt och otroligt vänlig. Hon har en egen katt som inte uppskattar besök av vår. Vi har bett grannen kasta vatten, mota bort och försöka skrämma iväg honom. Men inget hjälper. Vi försöker ha honom instängd på dagarna och nätter. Kan vår granne kräva att vi måste hålla vår katt inomhus? Alla andra området älskar att få besök av honom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar det som att du vill förstå om du är rättsligt skyldig att se till att din katt inte besvärar din granne genom att hålla katten inomhus. Detta regleras i Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Tillsynsskyldighet:

Lagen reglerar att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (se 1 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter)

Det är alltså du som har tillsynsskyldighet över din katt.

Att hålla katten inomhus:

Din tillsynsskyldighet ska sträcka sig så långt det behövs för att din katt inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Detta behöver inte innebära att du måste hålla katten inomhus hela dygnet, men det kan falla inom din tillsynsskyldighet ifall det behövs.

Du säger också att din katt är “otroligt vänlig”. Ifall detta stämmer och din katt är allmänt ordningsam blir kravet på tillsyn potentiellt lägre med hänsyn till din katts natur och övriga omständigheter.

"Skador eller avsevärda olägenheter":

Inget pekar på att din katt har orsakat någon skada hos din granne. Om din granne har öppna fönster eller en öppen dörr är det inte oförutsägbart att nyfikna katter möjligen går in. Det är alltså möjligt att din katt inte heller orsakat avsevärda olägenheter.

Tyvärr kan jag dock inte göra en adekvat rättslig bedömning om detta baserat på informationen i din fråga, men ingenting pekar på att din granne kan rättsligt kräva dig att hålla din katt inomhus hela dygnet.

Jag rekommenderar att du fortsätter en dialog med din granne för att reda ut potentiella lösningar eller kontaktar djur-/kattorganisationer för tips om hur du kan hantera din situation.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Har du dock flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare