Tillstånd för upplåtelse av bostadsrätt i andra hand

Hej

Jag har en bostadsrätt i Fagersta som jag skulle vilja hyra ut. Nu har vår bostadsrättsförening tagit ett beslut om att inte tillåta andrahandsuthyrning.

Får de göra så och kan de neka mig att hyra ut i andra hand om jag har giltiga skäl som att jag fått arbete på annan ort?

Jag har bott på adressen i 6 år vill jag tillägga.

Vore tacksam att få svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Av 7 kap. 10 § bostadsrättslagen (1991:614) följer det att bostadsrättshavare får hyra ut sin lägenhet i andra hand endast med bostadsrättsföreningens styrelses tillåtelse. Om styrelsen inte ger sitt samtycke kan bostadsrättshavare enligt 11 § i samma kapitel ändå hyra ut i andra hand med hyresnämnds tillstånd. För det vänder du dig till den hyresnämnd som ansvarar för det område du bor i. På hyresnämndens hemsida kan du se vilken hyresnämnd som du ska vända dig till; www.hyresnamnden.se.

Hyresnämnden kan lämna tillstånd till uthyrning i andra hand om du som bostadsrättshavare har skäl för upplåtelsen och bostadsföreningen inte har någon befogad anledning till att vägra samtyckte till uthyrningen. Tillståndet att hyra ut begränsas till en viss tid. Giltig skäl för uthyrningen kan vara olika. Tanken är att efter en viss tids uthyrning, bostadsrättshavaren ska återvända varför han eller hon vill behålla lägenheten. Som utgångspunkt har bostadsrättshavaren stor frihet att hyra ut lägenheten för att under en viss tid på på annat håll, t.ex. arbete eller studier på annan ort, pröva på samboende med annan, eller att en närstående behöver lägenheten under viss tid. Att enbart hyra ut i andra hand för att erhålla hyra är dock inte ett skäl som godtas.

Som skäl för att neka tillåtelse att hyra ut i andra hand kan bostadsrättsföreningen ange som skäl sådant som leder till olägenheter för föreningen. Om skälet för att du vill hyra ut i andra hand är arbete på annan ort under viss tid måste föreningen ha ett starkt skäl till varför de vägrar tillåtelse, t.ex. om hyresgästen kommer vara störande eller om uthyrningen påverkar föreningen skatterättsligt.

Sammanfattning

Om föreningen inte har en befogad anledning till att neka tillåtelse för andrahandsuthyrning och du har ett giltigt skäl såsom arbete på annan ort och bostadsrättsföreningens styrelse trots detta inte samtycker till uthyrningen kan du vända dig till hyresnämnden för att erhålla tillåtelsen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare