FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/03/2020

Tillstånd för att anordna marknad

Hej! Jag är inne på att anordna en marknad främst för lokala bönder och småföretagare.

Vad behöver jag för tillstånd för detta?

Det är på min egen mark (ett större fält) och marknaden kommer vara för allmänheten med ett inträdespris.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras med hjälp av ordningslagen (OL).

Tillstånd krävs

En marknad öppen för allmänheten klassas som en offentlig tillställning (2 kap 3 § OL). Vissa typer av offentliga tillställningar kräver tillstånd oberoende av om de arrangeras på offentlig plats eller ej, däribland marknader (2 kap 4 § 2 st OL).

Hur du går tillväga

Det tillstånd du behöver är ett tillstånd för offentlig tillställning. Ett sådant lämnas av Polismyndigheten. Detta söker du genom att fylla i en blankett och lämna till Polisen i det län där du planerar att arrangera marknaden. HÄR är en länk till Polisens hemsida från vilken du kan skriva ut alternativt digitalt fylla i en sådan blankett. Tänk på att vara ute i god tid då det kan behövas kompletteringar eller att vissa frågor behöver utredas mer. Ansökan ska ha kommit in senast en vecka före den planerade marknaden (2 kap 6 § OL). När du skickat in din ansökan kommer du att få en betalningsavi från Polisen som måste betalas innan ansökan prövas.

Ansökan ska innehålla uppgifter om dig som anordnare (namn, adress, telefonnummer), när tillställningen ska ske, vad för typ av tillställning det är och vilka ordnings- och säkerhetsåtgärder du tänkt vidta (2 kap 7 § OL).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare