FrågaAVTALSRÄTTGåva09/04/2020

Tillkommer det några avgifter eller skatt om man ger en del av ett hus i gåva?

Vad kostar det om man vill dela huset så det blir bara en ägare. Som en gåva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om det kan tillkomma kostnader eller skatt om man ger bort ett hus i gåva. Beroende på om du avser att ge bort fast egendom eller en bostadsrätt.

I mitt svar redogör jag först för vad som gäller för fast egendom för att därefter gå in på vad som gäller för bostadsrätt.

Avgifter om gåvan avser fast egendom

Om man ger bort en fastighet utgår ingen vinstskatt på fastigheten direkt. Men enligt kontinuitetsprincipen, som är en skatterättslig princip, ska den som mottar gåvan betala vinstskatt uträknat utifrån din anskaffningskostnad (vad du betalat för fastigheten).

För att helt överta fast egendom krävs att man söker lagfart, när man ansöker om lagfart kan stämpelskatt samt en administrativ avgift utgå (5 § lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter). Den administrativa avgiften på 825 kr utgår alltid. Den avgiften tillfaller den som söker lagfart.

Om man ger bort fast egendom helt utan ersättning behöver man inte betala någon stämpelskatt. Man behöver betala stämpelskatt vid två tillfällen

om du erhåller 85 % eller mer av taxeringsvärdet i pengar för gåvan utgår stämpelskatt med 1,5 % av taxeringsvärdet på fastigheten.Eller om gåvomottagaren övertar lån

Avgifter om gåvan avser bostadsrätt

Denna typ av gåva följer samma skatterättsliga princip som för fast egendom, alltså att mottagaren får betala vinstskatt vid en framtida försäljning beräknad på din anskaffningskostnad. Det kan tillkomma en överlåtelseavgift som bostadsrättsföreningen tar ut.

Värt att nämna är att den som mottar gåvan måste godkännas av bostadsrättsföreningen innan de får flytta in. Dessutom måste gåvobrevet innehålla följande uppgifter:

Givare och mottagareLägenhetsnummerHur stor del som gesTillträdesdagAvtalsdatum (datum vid påskrift)Underteckning av alla parterGivarens nya adress, för kontrolluppgift

Slutsats

Det är alltså lämpligt att ha risken för stämpelskatt i åtanke. Den som övertar egendomen bör vara medveten om den administrativa avgiften som lantmäteriet tar ut i samband med lagfartsansökan. Avser det en bostadsrätt så bör man främst kontakta bostadsrättsföreningen och förvissa sig om hur de ser på saken.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare