Tillfaller hälften av huset den andra sambon efter giftermål?

Hejsan. I dagsläget äger jag huset som jag, min sambo och son bor i. Vi har planer på att gifta oss till sommaren, och jag vill att hon ska bli ägare av huset också. Vi tänkte först att jag skriver ett gåvobrev men sen började jag fundera på giftermålet. När vi gifter oss tillfaller väl hälften av huset henne, om vi inte skriver ett äktenskapsförord? Eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För tillfället är det sambolagen som gäller för ert förhållande. Efter att ni har gift er kommer istället äktenskapsbalken att bli tillämplig. Du hittar den här.

Ett giftermål ger inte automatisk äganderätt

För att din fru ska bli ägare av huset under ert förhållande krävs det antingen ett gåvobrev eller att du säljer en viss andel av huset till henne. Detta eftersom ett äktenskap inte i sig förändrar äganderättsförhållandena under själva äktenskapet. Var och en av er råder över sin egna egendom. Även fast ni gifter er är det alltså fortfarande du som själv äger huset. Det är först när äktenskapet tar slut, antingen genom skilsmässa eller att någon av går bort, som hälften av huset kan tillfalla din fru. Överlåtandet sker då genom en bodelning. (se 1 kap 3 § och 9 kap 1 § äktenskapsbalken)

Genom ett äktenskapsförord kan ni göra huset till enskild egendom. Det innebär att du behåller huset även vid en bodelning, eftersom det bara är giftorättsgodset som ingår i den. (se 7 kap 1-3 §§ och 10 kap 1 § äktenskapsbalken)

Se till att överlåtandet är giltigt

Om huset är en fastighet, måste ett gåvobrev eller köpeavtal mellan er uppfylla vissa krav för att vara giltigt. Även om det handlar om en bostadsrätt rekommenderar jag att ni följer dessa krav. Avtalet ska innehålla:

ev. pris vilken fastighet det gäller och hur stor andel som överlåtes en förklaring där du uttrycker en vilja att sälja/ge andelen av huset till din fru datum underskrifter (se 4 kap 29 § och 4 kap 1 § jordabalken, här)

Det är också viktigt att din sambo så fort som möjligt ansöker om lagfart för sin del av fastigheten. Är det istället en bostadsrätt är det viktigt att ni så fort som möjligt får henne godkänd av bostadsrättsföreningen.

Sammanfattning

Ert giftermål kommer inte automatiskt göra att du och din sambo äger huset tillsammans. För att hon ska stå som ägare till huset under själva äktenskapet krävs det att du överlåter en viss andel av huset till henne. Detta kan ske antingen genom gåva eller köp.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma i kommentarsfältet här nedan. Vill du ha professionell hjälp med att upprätta ett gåvobrev får du gärna boka tid hos vår juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare