FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/08/2015

Konsekvenser av att röka cannabis medan man kör lastbil

Hej, jag vill veta vad man kan förvänta sig för straff om man kör påverkad på jobbet? Min vän röcker nämligen på varje dag (cannabis) hela dagen även när han jobbar ( han är lastbilschaufför) jag undrar om han kan bli av med körkortet (Eu körkort) och vad kan han förvänta sig för straff om han skulle åka fast? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att uppsåtligen föra ett fordon med narkotika i blodet är otillåtet enligt 4§ 2st Trafikbrottslagen (TBL). Det är alltså inte bara alkohol som kan leda till rattfylleri. Vad som räknas som narkotika finner man i Narkotikastrafflagen. Cannabis omfattas av denna definition.

Föraren kan i kombination med rattfylleri (4§ TSL) dömas för vårdslöshet i trafik ( 1§ TSL) beroende på hur stor fara omgivningen råkat ut för. Graden av vårdslöshet kan även omrubricera rattfylleri till grov rattfylleri.

Straffskalan för rattfylleri går från böter, som alltid presumeras vara lindrigare än fängelse, till fängelse i sex månader. Vid grovt rattfylleri går skalan hela vägen upp till två år.

Din vän kan bli av med körkortet, han kan bli av med jobbet och han kan åka in i fängelse för att han röker cannabis på jobbet.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare