FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2018

Tillåtande av olovlig körning

Har en fråga angående om jag sitter i en bil och polisen stoppar bilen och där fattar jag att chauffören inte har något körkort, vad händer med mig som har körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som kör bil utan körkort, dvs den som kör bil utan att vara behörig att framföra en bil, döms för olovlig körning enligt 3 § första stycket trafikbrottslagen. Har personen tidigare förlorat sitt körkort på grund av trafikbrott, eller har personen upprepade gånger gjort sig skyldig till att ha kört bil utan körkort så är det omständigheter som föranleder att brottet är att bedöma som grovt, föraren blir då misstänkt för grov olovlig körning. Medan brottet olovlig körning endast bestraffas med böter kan grov olovlig körning bestraffas med fängelse då det högsta föreskrivna straffet för grov olovlig körning är fängelse i högst sex månader.

Om du som har körkort och behörighet att framföra en bil tillåter att någon annan som saknar körkort kör en körkortspliktig bil så kan du göra dig skyldig till brottet tillåtande av olovlig körning, enligt 3 § tredje stycket trafikbrottslagen. Detta brott kan begås både uppsåtligen och av oaktsamhet. Det här innebär att du kan dömas för brottet både om du är medveten och har faktisk kunskap (insikt) om att personen saknar körkort, men också om du har en misstanke om att personen saknar körkort (du är likgiltig inför risken att personen saknar körkort, dvs medveten oaktsamhet) eller om du haft skälig anledning att anta att personen saknade körkort (omedveten oaktsamhet). Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter.

Vad gäller körkortsfrågan så är brottet tillåtande av olovlig körning inte ett sådant brott som enligt körkortslagen föranleder att Transportstyrelsen återkallar ditt körkort, se 5 kap. 3 § körkortslagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du någon ytterligare fundering är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare