FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2014

Tillämpligheten av svensk lag

Hej ! Var i Danmark och gymmade med en vän som gav mig doping klassade preparat som han påstod var lagliga i Danmark. Fick lämna prov i sverige och ska nu i rättegång i sverige för ringa dopingbrott. Min fråga är : Är det lagligt med doping för eget bruk i danmark? och kan jag isåfall bli dömd i sverige när jag följde landet vid intags regler? MVH Alexander

Lawline svarar

Hej Alexander!

Jag kan inte dessvärre inte uttala mig om lagen i Danmark och jag har inte heller någon information om vad det var för preparat, därmed blir det svårt att uttala sig om lagligheten.

Dock kan följande sägas;

Om en person, i detta fall en svensk medborgare, har begått ett brott utanför Sverige döms han efter svensk lag och vid svensk domstol, såvida inte gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten. Med andra ord, du kan endast bli dömd i Sverige om det tillika är ett brott i Danmark.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare