Tillämplig lag för arvsskifte

Så här ser vår situation ut:

- Jag är dansk medborgare - Min fru är svensk medborgare - Vi har bott i Sverige i 24 år - Vi har två barn - Jag har ett barn i Danmark - Ganska mycket pengar (arv från min far, etc) finns i Danmark

Vad händer när jag dör? Vad händer när min fru dör?

Vilket lands arvsreglar gäller?

Det viktiga för mig är att min fru är skyddad lika mycket som jag ville vara efter danska regler (som, efter vad jag har förstått, har bättre efterlevandeskydd än de svenska).

Är det något ett testamente kan kompensera för?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

För arv efter personer som dör idag och vid sin död hade hemvist i Sverige gäller lag (1935:44) om dödsbo efter dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare, som hade hemvist här i riket, m.m. Enligt denna lag ska svensk lag gälla för arv efter en person som vid sin död hade hemvist i landet. Om ni bor kvar i Sverige kommer alltså svensk lag att tillämpas. Det har dock nyligen införts en ny arvsförordning inom EU. Denna är bindande för Sverige men inte för Danmark. I Sverige kommer därför arvsförordningen att gälla på arv efter personer som avlider efter 17 augusti 2015. Enligt arvsförordningen är det som huvudregel lagen i den avlidnes hemvistland som ska tillämpas (art. 21 p. 1). Man kan dock i testamente förordna om att lagen i det land där man är medborgare ska gälla istället (art. 22 p. 1). Du kan alltså styra över om svensk eller dansk lag tillämpas på arvet efter dig. Arvet efter din fru kommer däremot att fördelas enligt svensk rätt. Om du inte föreskriver att dansk lag ska gälla på arvet efter dig kommer svensk rätt att tillämpas men tillgångarna i Danmark kommer att omfattas vid fördelningen (art. 23 p. 1). Genom testamente kan ni styra över hur den del av kvarlåtenskapen som inte utgör arvingarnas laglott ska fördelas. Testamentet kommer att bedömas enligt samma lag som arvet (art. 24).

Jag vill påpeka att de internordiska reglerna kan komma att ändras något och anpassas till den nya arvsförordningen. I vissa delar har Sverige också getts tillåtelse att fortsätta tillämpa de internordiska reglerna istället för arvsförordningen, exempelvis när det gäller själva förfarandet. För att få en mer exakt bild av vad som gäller och för att få hjälp med utformning av testamente bör du kanske överväga att anlita en jurist.

Lagrummen hittar du https://lagen.nu/1935:44 och

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:201:0107:0134:SV:PDF.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare