Tidsfrist vid beslut om åtal

Hej

Låt säga arbetsgivare misstänker någon för ett brott t.ex. trolöshet mot huvudman. Saken utreds av åklagare som lägger ned utredningen. Denna utredning tog 2 1/2 år

Dessförinnnan hade du sänt in fordringar på reseräkningar (efter anmodan att göra detta). Arbetsgivaren beslutar att inte handlägga dessa förän utredningen är klar dvs efter 2 1/2 år. Kan det vara riktigt att agera så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i dagsläget ingen tidsgräns avseende perioden som utredningen kan fortsätta innan beslut om åtal eller nedläggande av förundersökningen måste tas. Detta innebär att preskriptionen av brottet är den enda yttersta tidsgräns för väckande av åtal.

Det händer att det dröjer uppemot två och ett halvt år innan åklagare beslutar i åtalsfrågan, även i enkla fall där samtliga vittnen hörts och ingen särskild utredning behövs. I detta fall behövdes en del utredning.

Om utredningen fortsätter att dra ut på tiden kan du ytterst begära att åklagaren behandlar ärendet med förtur och använda Europakonventionens artikel 6 som grund. Den stadgar att man har rätt till lagföring inom skälig tid.
Det är dock svårt att bedöma om två och ett halvt år var skäligt i ditt fall. Troligtvis så var det kanske skäligt.

En väg som man kan ta och som många missar att tänka på är att använda sig av skadeståndsrätten. Men huruvida du kan nå framgång den vägen är en annan fråga.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare