tidigare dömd för ringa narkotika, måste jag visa läkarintyg ett för att få körkortstillstånd

Hej!

Jag är 16 år (fyller snart 17) och förra sommaren blev jag dömd för olovlig körning, narkotikabrott och rattfylleri inom narkotika. Det var ringa narkotikabrott, och jag fick endast 30 dagsböter, ingen mini-Maria eller social tjänst. Det har snart gått ett år sedan dess och jag ska snart gå med min pappa och göra kursen så att jag kan övningsköra med honom. Jag undrar ifall det kommer bli så att jag kommer behöva visa läkarintyg och göra narkotika-prov som jag ska lämna till dom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om jag förstår dig rätt så undrar du hur en tidigare ringa narkotika dom kommer påverka din möjlighet att ta körkort i framtiden – och ifall du måste visa upp något läkarintyg etc till transportstyrelsen.

För att få körkort krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen. Reglerna om körkortstillstånd finns i Körkortslagen.

Transportstyrelsen har till uppgift att bedöma om personen i fråga är lämpad för att ta körkort ( Körkortslagen 3 kap. 2 §). Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att personen inte är opålitlig i nykterhänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Trafikverket tar här hänsyn till om personen i fråga har fällts för narkotikabrott. Att det finns en dom för narkotikabrott kan nämligen tyda på att personen inte är pålitlig i nykterhänseende. Dock gör trafikverket alltid hen helhetsbedömning och beaktar alla omständigheter.

Transportstyrelsen kan begära att du ska genomgå en läkarundersökning eller blodprovstagning eller annan liknande undersökning som behövs för att transportstyrelsen ska kunna göra en bedömning om du är opålitlig i nykterhänseende.

Eftersom du har en ringa narkotikadom är det mycket möjligt att transportstyrelsen kan komma att be dig om dessa sakerna. Transportstyrelsen gör dock en bedömning i varje enskilt fall så det är svårt att med säkerhet säga att de kommer be dig om ett läkarintyg. Men chanserna finns!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare