FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/12/2015

Tidigare dömd för brott: Resa till USA.

Hej!!

Min kille bor i Houston Texas

Och jag har ett problem jag åkte fast för narkotika och vill så gärna åka och träffa min kille men vet inte hur.hur ska man få hjälp med detta?

Men idag är jag ren och har slutat med sånt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om jag förstår dig rätt gäller din fråga huruvida din dom påverkar dina möjligheter att resa till USA. Sverige ingår tillsammans med 37 andra länder i Visum Waiver programmet. Detta innebär att svenska medborgare inte behöver ansöka om turistvisum vid resa till USA. Det räcker med att man fyller i ett formulär på internet (gör en så kallad ESTA ansökan). För mer information och för att göra en ansökan följ denna länk: http://www.esta.us/svenska.html.

När man ansöker om ESTA ska man bland annat besvara frågor huruvida man tidigare har blivit dömd för något brott. Mot bakgrund av att jag inte är insatt i hur de amerikanska myndigheterna bedömer huruvida en person ska bli godkänd eller ej kan jag inte med säkerhet besvara om din dom är ett hinder för att erhålla ESTA. Min rekommendation är att du kontaktar USA:s ambassad i Sverige (se länk: http://sweden.usembassy.gov) och hör om du eventuellt bör ansöka om turistvisum istället.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Jakob BorinRådgivare