Tid till myndighetsbeslut

Hej jag och min pojkvän har ansökt om uppehållstillstånd 22/1 2021 för honom som är serbisk medborgare men har också Slovenskt arbetstillstånd

Hur lång tid kan det ta för ett beslut

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När Migrationsverket får in ett ärende måste de behandla ärendet så snabbt, effektivt och billigt som möjligt (9 § förvaltningslagen (FL)). Samtidigt måste Migrationsverket utreda ärendet i den omfattning som dess beskaffenhet kräver. Migrationsverket kan inte äventyra rättssäkerheten genom att exempelvis slarva och därmed riskera att fatta ett felaktigt beslut. Tyvärr kan handläggningstiden hos Migrationsverket vara lång beroende på ärendets omfattning. Det man kan göra när beslut inte har fattats inom 6 månader från att ärendet inleddes är att skriftligen begära att få ett beslut av Migrationsverket, enligt 12 § FL. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.

På Migrationsverkets hemsida kan du, genom att svara på ett antal frågor, få veta hur lång tid det brukar ta för personer med liknande ansökningar att få ett beslut. Klicka här för att gör ett "tid till beslut" test på Migrationsverkets hemsida.

Har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Vänligen,

Minella KurjakovicRådgivare