Testationsfriheten och testamentes ogiltighet

Min farbror har avlidit som 90 åring. Inga barn eller fru. Han har enl Jehovas vittnen testamenterat hela sin egendom till dem. De sa att han hade sagt till dem att han inte hade några släktingar.

Det innebär att han måste ha varit förvirrad eftersom han senast talade med min mamma (hans brors fru) ett par dagar innan jul. Har vi möjlighet att överklaga testamente? Hur ska det i så fall genomföras?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arvs-och testamentsrätt finns i Ärvdabalken (1958:637).

Som huvudregel är testationsfriheten stor. Den möjlighet som finns till att överklaga ett testamente är därför begränsad.

Inskränkning av testationsfriheten

Testationsfriheten är endast inskränkt i den mån vad gäller bröstarvingars, dvs arvlåtarens barns rätt att få ut sin laglott. Laglotten utgör hälften av en arvslott (7 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Rätten gäller endast bröstarvingar. Eftersom din farbror inte har några barn kan denna möjlighet alltså inte användas.

När kan ett testamente vara ogiltigt?

Du skriver att din farbror måste varit förvirrad. En möjlighet till att överklaga ett testamente är om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning är det ogiltigt (13 kapitlet 2 § Ärvdabalken). Anser en arvinge, t ex din farbrors bror, att testamentet är ogiltigt av denna anledning, kan han därmed väcka klandertalan inom sex månader efter det att testamentet erhållits (14 kapitlet 5 § Ärvdabalken).

Viktigt att tänka på om man för en sådan talan är att man måste kunna bevisa att så var fallet. Som huvudregel inom civilrätten gäller att den som påstår något har bevisbördan för detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare