Testamentets giltighet vid giftermål av förmånstagare

För 15 år sedan skrevs testamente, där vårt enda barn ärver oss, och som privat egendom. Efter det har han gift sig, inget är skrivet. Behöver detta testamente uppdateras, eller gäller det oavsett vad som sker.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag antar att du med privat egendom menar enskild egendom. Enskild egendom utgörs av sådan egendom som inte ingår i en bodelning. Detta betyder att om er son ärver enskild egendom av er kommer denna inte att ingå i en bodelning om han och hans respektive i framtiden skulle gå skilda vägar.

Gällande testamentet ni upprättade för 15 år sen med förbehåll för den enskilda egendomen kommer detta att gälla oavsett om eran son under tiden gift sig. Detta förutsätter självfallet att testamentet är formenligt upprättat i skriftlig form och bestyrkt av två icke-närstående vittnen. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare