Testamentes företräde gentemot andra arvsklassens arvsrätt

Hej! Jag har inga egna barn men jag har föräldrar och syskon. Om jag dör, vem får ärva då? Och kan jag testamentera bort allt till en vän/kollega eller har mina föräldrar en laglott?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det svenska arvssystemet utgår från olika arvsklasser där personer i den första arvsklassen står först på tur att ärva. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) utgörs första arvsklassen av arvlåtarens avkomlingar, så kallade bröstarvingar (barn, barnbarn etcetera). Då du har angivit att några bröstarvingar ej förekommer går arvsrätten vidare till den andra arvsklassen. I 2 kap. 2 § ÄB stadgas att arvlåtarens föräldrar i egenskap av andra arvsklass ärver hälften var av arvet. I ditt fall gäller därmed att om något testamente inte har upprättats har dina föräldrar rätt till arvet.

Någon laglott har de däremot inte då laglott enbart är en förmån som kan tillkomma arvlåtarens bröstarvingar, se 7 kap. 1 § ÄB. Härigenom blir det således möjligt för dig att testamentera bort hela arvet i enlighet med testamentereglerna som återfinns i 9 och 10 kap. ÄB och på så vis göra dina föräldrar ”arvlösa". Har ett testamente upprättats går testamentet före den arvsrätt som annars tillfaller andra arvsklassen.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K2.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare