testamentera arv som barnens enskilda egendom

Vi äger en fritidsfastighet värderad till ca 4 miljoner kronor. Vi har två söner, som båda vill äga fastigheten tillsammans efter oss. Om en av sönerna avlider, blir ju fallet att sonhustrun vill att den andra sonen köper ut sin del och betalar henne. Det blir omöjligt och fastigheten måste säljas. Hur gör vi för att försäkra oss om att detta inte skall ske. Stiftelse - testamente - annan möjlighet???

Lawline svarar

Hej!

Vill ni skydda arvet efter er kan ni upprätta ett ett testamente där ni uttrycker er vilja att arvet efter er eller i detta fall fritidsfastigheten ska vara barnens enskilda egendom. Då behöver inte barnen blanda in arvet om det senare blir aktuellt med en bodelning på grund av skilsmässa. Skulle ert barn avlida efter att de erhållit arv efter er och barnet var gift och endast hade gemensamma barn så är det make/maka som ärver alla tillgångar inklusive den enskilda egendomen. Vill ni inte att det ska hända måste ni be era barn att skriva testamente till förmån för deras barn eller syskon. Skulle ni själva i ett testamente göra ett efterarvsförordnande, vad som ska ske med arv som era barn har erhållit av er när barnen har avlidit, så kan ni inte fullt ut bestämma över den andel som är barnens laglott.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare