Testamentera allt till sambo

Hej!

Jag lever i ett samboförhållande och vill att min sambo ska ärva mig ifall något skulle hända. Vi har inga barn men jag har mina föräldrar och ett (hel)syskon.

Jag vill skriva ett testamente där det framgår att min sambo får hela arvet efter mig men med undantag för ett fåtal släktklenoder (en ring, en samling böcker, några tavlor) som jag vill fördela mellan mina föräldrar & mitt syskon.

Är detta möjligt? Vad ska jag tänka på/hur ska jag formulera mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör möjligheten att testamentera till sambo. Tillämplig lag är ärvdabalken.

Utgångspunkten är om testamente inte finns så ska barn i första hand ärva (2 kap. 1 § ÄB). I ert fall finns det inga barn, och i sådant fall ska föräldrar ärva den avlidne före ens syskon. Genom att skriva testamente så sätter man dock den angivna ordningen i ärvdabalken ur spel. Sambos har ingen arvsrätt i svensk rätt, så för att en sambo ska ärva är det mycket riktigt som du skriver att det krävs att man testamenterar denna för att denna ska ha rätt till ens arv. Eftersom det inte är några barn inblandade finns det inga som har någon given rätt till något (laglott etc. se 7 kap. 1 § ÄB) vilket gör att du är fri att fördela dina kvarlåtenskaper så som du själv vill.

För mer specifika råd skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist om du vill ha hjälp med hur du ska formulera dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofie FalkRådgivare