Testamente och den legala arvsordningen

Om jag skulle dö före min mamma som är den enda levande förälder jag har kvar, ärver hon mig då eller kan jag testamentera bort allt?

Kan jag be min mamma skriva över min halva av hennes arv nu i förtid och på så sätt kunna utesluta min bror helt ur mitt arv när jag dör.

Min bror är mitt enda syskon och jag vill absolut inte han ska ärva något efter mig.

Och om jag förstått rätt så kan jag utesluta honom helt och han har ingen laglig rätt att få arv från mig.

Jag har själv inga egna barn utan önskar allt ska gå till någon välgörande organisation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid det fall du varken har fru eller bröstarvingar, kommer din mamma att ärva dig enligt den legala arvsordningen som stadgas i Ärvdabalken 2 kap. 2§.

Då din mor därefter avlider, kommer hennes kvarlåtenskap att delas upp till hennes bröstarvingar, dvs. din bror, enligt den legala arvsordningen, Ärvdabalken 2 kap. 1§. Han kommer då att ärva den den kvarlåtenskap som hon ärvde av dig.

Precis som du säger kan du utesluta din bror helt och hållet från arv efter dig. Dels kan du upprätta ett testamente i favör åt någon annan, som inte har en legal koppling till din bror, exempelvis en välgörande organisation. Alternativt att du upprättar ett testamente i favör till din mor, med föreskrift om att vid hennes frånfälle ska någon annan ärva den del hon ärvt av dig. Exempelvis en annan person eller en välgörande organisation.

Vid det fall du enbart upprättar ett testamente till din mor utan särskild föreskrift, kommer din bror ärva enligt den legala arvsordningen enligt ovan.

Vill du ha hjälp med upprättande av ett sådant testamente rekommenderar jag dig att klicka på "boka tid med jurist" ovan.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare